بالشت مموری فوم

مموری فوم | مدشار

مموری فوم

مموری فوم محصولی شیمیایی است که از ماده ای به نام پلی اورتان ساخته میشود، اما این پلی اورتان ها باید دو ویژگی خاص داشته باشند و آن هم چگالی (تراکم) بالا و انعطاف پذیری کم است. هدف از این دو ویژگی کارایی بهتر محصول نهایی می باشد . 

برای درک بهتر تفاوت اصلی میان مموری فوم و سایر فوم ها به این مثال توجه کنید:

اگر دو دست خود را بر روی یک تکه فوم معمولی فشار دهید و پس از چند ثانیه رها کنید،می بینید که فوم سریعا به حالت اولیه خود باز میگردد.

حالا اگر همین کار را بر روی مموری امتحان کنید مشاهده خواهید کرد که مموری فوم فرم دست شما را به خود گرفته است و به زمان بیشتری نیاز دارد تا به حالت اولیه خود باز گردد. این ویژگی باعث میشد که حالت جسمی که بر روی مموری فوم قرار میگیرد توسط فوم گرفته شده و در نتیجه فشار کمتری به جسم (بدن شما) وارد شود.

تغییر شکل در مموری فوم ها علاوه بر نیروی وارده از طرف جسم، به درجه حرارت محیط و جسم نیز بستگی دارد، برای مثال اگر در فصل زمستان یک بالش که در تولید آن از این مدل فوم استفاده شده است را در دست بگیرید،بالش کاملا سفت و محکم خواهد بود. اما اگر برای چند دقیقه سر خود را بر روی بالش قرار دهید،آرام آرام احساس خواهید کرد که بالش نرم شده است و حالت سر و گردن شما را به خود گرفته است و حسی فوق العاده هنگام خواب به شما می دهد این اتفاق به دلیل حساسیت مموری فوم به درجه حرارت است

مموری فوم چگونه شناخته‌ شد ؟!
مموری فوم که در دنیا با نام فوم ویسکو الاستیک نیز آن را می شناسند برای اولین بار در مرکز تحقیق و توسعه سازمان ناسا ساخته شد .

فضانوردان بعد از خارج شدن از جو زمین و بالا رفتن به دلیل نبودن هوا (خلاء) و بالا بودن سرعت فضاپیما ها بین مهره های ستون فقراتشان فاصله ایجاد می شد و در نتیجه چندین سانتی متر به قد آنها اضافه و هنگام بازگشت به زمین مهره های ستون فقرات فضانوردان به حالت اولیه برنمی گشت و سبب فلج شدن آنها می شد.

این اتفاق سبب شد که مرکز توسعه و تحقیق ناسا به دنبال حل این مشکل برود، سرانجام در سال ۱۹۶۶ میلادی آنها توانستند مموری فوم را بسازند و این مشکل را برطرف کردند.

مموری فوم تحت تاثیر فشار و درجه حرارت بدن (جسم) است که تغییر حالت می دهد، درنتیجه فوم کاملا قالب بدن فضانوردان می شود لذا بدن و به خصوص ستون فقرات انسان در بهترین شرایط خود قرار می گیرد و به سبب استفاده از این اختراع شگفت انگیز تغییری در قد فضانوردان ایجاد نمی شود.

فرمول ساخت این محصول در ابتدا به صورت انحصاری در دست ناسا و تهیه ی آن برای همه ی افراد بسیار پر هزینه بود. اما به مرور افراد دیگر به روش ساخت مموری فوم پی بردند و استفاده از آن برای افراد عادی راحت تر شد.

با گذشت زمان و آسان تر شدن تهیه مموری فوم، انسان ها باز هم فراتر رفتند و اجازه نداند که استفاده از این فوم به لباس فضانوردان محدود شود. تا به امروز انسان این فوم را در ساخت محصولات بسیاری بکار گرفته است که در ادامه ی این مطلب به چند مورد از آن ها اشاره خواهیم کرد.

آیا میدانستید بالش های مموری فوم یا فوم حافظه (Memory Foam) هوز هم برای بسیاری افراد در سراسر جهان، بهترین بالش طبی ساخته شده تاکنون است.

بالش مموری فوم طبی چیست؟

ایده بالش فوم مموری فوق العاده ساده است. از لحاظ فنی «Viscoelastic» نامیده می‌شود: visco (گران‌روی، حالتی از ماده بین جامد و مایع بودن) به این معناست که وقتی نیرویی اعمال می‌کنید (مثل نیرویی که سر در هنگام خوابیدن به بالش وارد می‌کند)، ماده در جهت آن نیرو تغییر شکل می‌دهد، Elastic (کشسانی) بدین معنی است که وقتی نیرویی حذف می‌شود، ماده به شکل اولیه خود باز می‌گردد

  بالش مموری فوم طبی یکی از نوآورترین‌های این عرصه است. فوم های حافظه دار امروزه محصولات بسیار مفیدی برایمان هستند، زمانی که برای دقایقی یا در تمام طول شب سر بر بالین می‌گذاریم، آنها بهترین دوستمان می‌شوند. همین‌که صبح از خواب بیدار می‌شویم و احساس گرفتگی (اسپاسم) و درد در نواحی گردن و کمر نداریم، تا چه میزان شاداب خواهیم بود؟! به طور یقین، خواب آرام شبانه، سرزندگی صبحگاهی و همه و همه، به بالشی که بر روی آن می خوابیم بستگی دارد

مموری فوم | مدشار

فواید بالش طبی مموری فوم

بالش مموری فوم به دلیل مزایای شناخته شده‌اش، انتخاب بسیاری محبویی در بین همه مردم است .

فوم به خوبی از سرو گردن، شانه‌ها و باسن حمایت می‌کند و سر و گردن و ستون فقرات را در موقعیت ایده آل خود قرار می‌دهد. به طور کلی، باعث عدم فشار و تنش در تک تک اعضای بدن می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از مردم از این بالش‌ها برای کاهش علائم مشکلاتی مانند: درد گردن، دیسک کمر و آرتروز (التهاب مفاصل) استفاده می‌کنند.

اگر موقعیت خود را به هر نحوی تغییر دهید، بالش به همان نسبت با موقعیت جدید شما سازگار خواهد شد

مموری فوم | مدشار

مزایای بالش مموری فوم
1. قرارگیری سر و گردن در راستای ستون فقرات و حفظ حالت استاندارد ستون فقرات در طول خواب
2. کاهش درد گردن ناشی از بیماری‌هایی همچون دیسک گردن، فاصله افتادن بین مهره‌های گردن و غیره
3. کاهش کوفتگی و درد عضلات و نیز ایجاد گردش خون مناسب با آناتومی بدن
4. خواب عمیق‌تر و راحت‌تر
5. سرحال بیدار شدن در صبح به علت نداشتن احساس خستگی
6. افزایش سلامتی و طول عمر به علت حفاظت از از ستون فقرات و مهره‌های گردن
7. کمک به خنک ماندن سر و جلوگیری از تعریق هنگام خواب
8. حالت‌پذیری متناسب با سر، گردن، شانه و حفظ آن حالت در حافظه بالش
9. عمر طولانی مدت بالشها

برخی از این ویژگی ها عبارتند از :

رفع درد و فشار
از آنجا که مموری فوم برای تنظیم درجه حرارت بدن طراحی شده است، به همین خاطر برای نقاط فشار (منطق درد و گرفتگی) مناسب است. بخشی دردناک بدن، به عنوان مثال گردن، دارای درجه حرارت متفاوتی در مقایسه با قسمت‌های دیگر بدن است. بالش مموری فوم این تفاوت درجه حرارت را تنظیم می‌کند و در صورت لزوم درد را تسکین می‌دهد

پشتیبانی از سر و گردن
مهمترین مزیت مموری فوم، پشتیبانی از موقعیت سر، منحنی گردن و منحنی ستون فقرات است.

تعمیرات کم
مواد به کار رفته در این نوع بالش‌های طبی، نیاز به نگهداری از آنها به حداقل رسانیده است. با پوششی مقاوم در برابر آلودگی‌های آلرژی‌زا و گرد و غبار، کاملا قابل شستشو است

دوام
به دلیل قابلیت ویسکوالاستیک که پیش‌تر به آن اشاره شد، بالش مموری فوم در استفاده‌های زیاد دچار تورفتگی و به طور کلی خرابی نمی‌شود.

انواع بالش طبی مموری فوم :

موج
بالشت طبی هوشمند مدل موج برای افرادیکه دارای قد و عرض شانه متوسط بوده وتمایل به استفاده از بالشت با ارتفاع کم دارند ، مناسب می باشد.
هنگام استفاده از بالشت موج به علت انحنای پیش بینی شده در بالشت ، سروگردن با ستون فقرات در یک راستا قرارگرفته و بواسطه خاصیت جادویی مموری فوم فشار کمتری به اندام بدن وارد شده، نتیجتا از دردهای عضلانی و گرفتگی ماهیچه ها وآرتروز پیشگیری می کند.

مموری فوم | مدشار
مموری فوم | مدشار

سوپرموج
بالشت طبی هوشمند مدل سوپر موج برای افرادیکه دارای قد و عرض شانه زیاد بوده وتمایل به استفاده از بالشت با ارتفاع بیشتری دارند ، مناسب می باشد.
هنگام استفاده از بالشت سوپر موج به علت انحنای پیش بینی شده در بالشت ، سروگردن با ستون فقرات در یک راستا قرار گرفته و بواسطه خاصیت جادویی مموری فوم فشار کمتری به اندام بدن وارد شده، نتیجتا از دردهای عضلانی و گرفتگی ماهیچه ها وآرتروز پیشگیری می کند.
روکش این محصول قابل تعویض و قابل شستشو عرضه میگردد

مموری فوم | مدشار
مموری فوم | مدشار

پروانه
بالشت طبی هوشمند مدل پروانه از جنس مموری فوم ساخته شده است که علاوه بر انعطاف پذیری بالا از شکل ویژه در ناحیه تماس با گردن برخوردار است و موجب تسهیل در گردش خون و تثبیت وضعیت آن به ویژه در هنگام دردهای حادگردنی می گردد.
روکش این محصول ضد حساسیت ، قابل تعویض و قابل شستشو می باشد

مدشار
ارسال دیدگاه