واریس : علل، علائم، تشخیص و درمان واریس

جوراب واریس
واریس | مدشار

واریس پا یا عروق عنکبوتی :

واریس  شایع‌ترین بیماری عروقی انسان است .

 

به سیاهرگ‌های بزرگی که ورم کرده و به هم پیچیده‌اند و به رنگ‌های آبی، قرمز یا به رنگ خود پوست روی سطح پوست ظاهر می‌شوند، رگ های واریسی می‌گویند.

 

 

رگ‌های عنکبوتی یک نوع دیگر از سایر عروقی هستند که ظاهر ناسالمی ‌دارند. این عروق کوچک تر از عروق واریسی هستند و به صورت خوشه متعددی به وجود می‌آیند که روی سطح پوست در جهات مختلفی پخش می‌شوند. این عروق به رنگ قرمز یا ارغوانی دیده می‌شوند .

 

ایجاد رگ های واریس تا حدی به نحوه کار سیاهرگ ها برمیگردد .

 

رگ‌ها دارای دریچه‌های یک طرفه هستند که مانع از گردش خون به عقب می‌شود. وقتی این دریچه‌ها از بین بروند، خون به جای حرکت به سمت قلب، شروع به تجمع در رگ‌ها می‌کند. رگ‌ها بزرگتر می‌شوند. رگ‌های واریسی اغلب روی پاها تأثیر می‌گذارند. رگ‌های این مناطق دورتر از قلب هستند و جاذبه جریان خون را به سمت بالا سخت‌تر می‌کند .

 

گاهی این اختلال کار سیاهرگ‌ها به ورم کردن پاها، احساس درد، خستگی عضلانی، تغییر رنگ پوست یا حتی زخم‌های پوستی می‌انجامد .

واریس | مدشار
واریس | مدشار

انواع رگ های واریسی

۱_ورید صافن (واریس طنابی) بزرگ

 ۲_ورید صافن (واریس طنابی) کوچک 

۳_واریس شاخه‌ای

 ۴_واریس ناحیه تناسلی

 ۵_رگ های عنکبوتی

 آیا واریس عوارض تیز خواهد داشت ؟!

 عوارض واریس با اینکه نادر می‌باشند اما عبارتند از :

 زخم واریسی: زخم‌های به شدت دردناک ممکن است در نزدیکی رگ‌های واریسی بویژه در نزدیک مچ پا ایجاد شوند.

 لخته شدن خون: گاهی اوقات رگ‌های موجود در عمق پا بزرگ می‌شوند. در این موارد ممکن است پا به مقدار قابل ملاحظه‌ای متورم شود. خونریزی: گاهی اوقات رگ‌های بسیار نزدیک به پوست ممکن است از هم گسیخته شوند. این امر معمولاً تنها موجب خونریزی جزئی می‌گردد.

 

 پیشگیری از واریس 

 

# از نشستن یا ایستادن طولانی مدت بپرهیزید

 # اگر پشت میز نشین هستید، می‌توانید تمرینات ساده زیر را انجام دهید 

# پاهایتان را بازی دهید.

 # قوزک خود را بکشید.

 # زانوهای خود مانند حالت رژه رفتن خم کنید. 

سعی کنید برای سه بار در روز وهر بار 15 دقیقه پاهای خود را بالا بیاورید. اگر پاها را از قلب خود بالاتر بیاورید باعث بی اثر شدن جاذبه زمین خواهید شد. در نتیجه جریان خون بهتر و تورم قوزک پای کمتری خواهید داشت .

 

  درمان واریس

 

 اگر دچار رگ‌های واریسی شده‌اید و از ظاهر آن‌ها ناراضی هستید و یا اگر علائم آن موجب اختلال در زندگی و فعالیت‌های روزمره‌ی شما شده است، می‌توانید به یک متخصص واریس مراجعه کنید. طبق نوع و شدت واریس تعیین شده مناسب‌ترین درمان توصیه خواهد شد.

 

درمان خانگی

 

 لباس هایی بپوشید که تنگ نیستند

 پوشیدن کفش تخت بجای کفش پاشنه بلند 

پاها را بالا نگه دارید (بالا نگه داشتن پاها ، در حالت ایده آل در سطح قلب یا بالاتر از ان به بهبود گردش خون کمک میکند این کار باعث کاهش فشار رگ های ساق پا شده و نیروی گرانش کمک میکند تا خون به راحتی به قلب برگردد 

  ماساژ 

ورزش متناسب ( دوچرخه سواری . پیاده روی و…) 

از روی هم انداختن پا ها در حالت نشسته خود داری کنید

 وضعیت‌های خوابیدن برای زنان باردا

 بارداری یکی از اصلی‌ترین دلایل واریس پا است. خوابیدن بر پهلوی چپ می‌تواند از بروز واریس پا جلوگیری کرده و علائم آن را در صورت ابتلا کاهش دهد. این وضعیت خوابیدن به کاهش فشاری که رحم به رگ‌های بزرگ خونی در ناحیه لگن وارد می‌کند، کمک کند. این رگ‌ها در سمت میانه راست بدن قرار دارند

 

 

 
 
 
 
واریس | مدشار

بهترین راه درمان واریس پا

 

جوراب تنگ واریس اولین پیشنهاد است برای کنترل واریس پا، اما در صورت عدم موفقیت سایر روشها به کار گرفته می شود. برای درمان واریس راه های درمانی وجود دارد که عبارتند از :

  • درمان واریس با لیزر evla
  • اسکلروتراپی
  • روش های کاتتر با استفاده از فرکانس رادیویی یا انرژی لیزر
  •  فلبکتومی آمبلیوپاتی
  • انعقاد بالا و تخلیه رگ
  • جراحی ورید آندوسکوپی
  •  

پوشیدن جوراب واریس پا یکی از آسان‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین روش‌های درمان واریس است. در واقع فشرده‌سازی درمانی یکی از اصول مهم درمان انواع واریس است. جوراب واریس آن دسته از رگ‌های سطحی را فشرده می‌کند که به سطح پا نزدیکتر هستند. به این ترتیب خون بیشتری به سمت سیستم عروق عمقی کشیده می‌شود که در نهایت فشار رگ‌های پا و به تبع آن ورم پا را کاهش می‌دهد

 

جوراب واریس به بدن کمک می‌کند تا خون را در خلاف جهت جاذبه زمین به سمت قلب حرکت دهد. با این کار بازگشت خون به سمت پایین در رگ‌ها مشکل می‌شود و این کار امکان ایجاد رگ‌های واریسی را کم می‌کند. جوراب واریس نه تنها حرکت خون را بیشتر و در نتیجه امکان ظاهر شدن رگ‌های واریسی را از بین می‌برد بلکه باعث کاهش رگ‌های واریسی موجود نیز می‌گردد. جوراب واریس با وارد آوردن فشار به پوست، باعث جلوگیری از انبساط رگ‌های نزدیک به سطح پوست می‌شود. این کار احتمال کشش خون و برآمده شدن رگ‌های خونی را از بین می‌برد.

 

کاربرد های جوراب واریس

 

 

کاهش درد ناشی از بیرون زدگی رگ ها و التیام آنها

پیشگیری از لخته شدن خون در بدن و آمبولی شدن

افزایش جریان خون و حرکت آنها به سمت قلب و ورید ها

رفع خستگی و فشار وارده به پا

مناسب برای افراد باردار و جلوگیری از دچار شدن به  بیماری واریس در دوران بارداری

 

در استفاده از جوراب واریس به نكات پزشكی زیر توجه كنید

حدود ۱۰ دقیقه پیش از پوشیدن جوراب واریس، پاهای خود را به ترتیب بالا نگه دارید.

اگر واریس تا قسمت‌های میانی ران پیش رفته، بهتر است جوراب مخصوص، كشاله ران را دربر گیرد.

به محض شل شدن جوراب‌ها باید آنها را عوض كرد.

جوراب واریس نباید فشار زیادی به بدن وارد كند و باید متناسب با اندام خود آن را انتخاب كنیم.

افراد می‌توانند با ورزش و تحرك بیشتر از بروز واریس پیشگیری كنند. ضمن اینكه واریس با خارج كردن وریدهای مسدودشده از طریق جراحی و روش‌های مختلف پزشكی قابل درمان است

 

 

مراقبت از جوراب واریس

 

 

جوراب واریس معمولا هر ۳ تا ۶ ماه باید عوض شود .

یک روز در میان جوراب واریس را با دست و با مواد شوینده ملایم مانند یک صابون ملایم و آب گرم بشویید، و اجازه دهید تا روی یک سطح صاف و در هوای آزاد خشک شود؛ قبل از آنکه دوباره از آن استفاده کنید. این کار کمک می کند تا خاصیت کشسانی آن حفظ شود و به خوبی از پاهایتان محافظت می کند.هم چنین میتوانید جوراب ها را با درجه ای ملایم در ماشین لباسشویی بشویید. مانند هر ماده پارچه ای دیگری، اگر با دست شسته شده و در هوای آزاد خشک شود، عمر بیشتری خواهد داشت.

 

بهتر است دو جوراب داشته باشید و هنگامی که یکی شسته و خشک می شود، دیگری را بپوشید. بعد از آنکه مطمئن شدید جوراب اول سایز درستی دارد، دومی را سفارش دهید و در نهایت، آنها را روزانه و یا یک روز در میان بشویید. این کار کثیفی و روغن را از پوستتان می زداید. و می تواند الیاف کشدار را تجزیه کند، و جوراب را به شکل و سایز اصلی اش برمی گرداند.

 

 

نحوه پوشیدن جوراب واریس چگونه است؟

 

باید جوراب واریس را تا جای ممکن بلافاصله بعد از بیدار شدن پوشیده و قبل از خواب از پای خود درآورید. امکان دارد استفاده از این جوراب‌ها خوشایند نباشند بخصوص در هوای گرم، ولی به خاطر داشته باشید برای بهره بردن از مزایای این جوراب‌ها باید بطور صحیح از آنها استفاده کنید. جوراب‌ها را تا جای ممکن بالا بکشید تا میزان درستی از فشار به هر قسمت از پای شما وارد شود. اجازه ندهید تا جوراب‌ها از پایتان درآید وگرنه جوراب‌ها پوستتان را اذیت می‌کند. در صورتی که با جوراب ها راحت نیستید یا به نظرتان اندازه نیست، با پزشک خود مشورت کنید. امکان دارد بتوانید برای جوراب‌های اندازه سایز خود سفارش دوخت دهید. اگر پزشک استفاده از جوراب‌های سفارشی را توصیه کرد، از چندین منطقه از پایتان اندازه گیری خواهد شد تا سایز دقیق پای شما مشخص شود. اگر پاهایتان اغلب اوقات متورم هستند، باید اندازه‌گیری از پاها به صبح موکول شود، وقتی که میزان تورم در کمترین میزان خود است.

 

 

اگر جوراب‌های واریس باعث خشکی پوست پاهایتان شده است، از کرم مرطوب کننده قبل از رفتن به تختخواب استفاده کنید تا رطوبت پوست پاهایتان حفظ شود. ضمناً باید حواستان به اثرات زخم روی پاها و همچنین تاول و تغییر رنگ پوست خود باشد

 

جوراب های فشاری و یا در اصلاح عمومی جوراب های واریس از جبه های مختلف به گروه های مختلفی تقسیم بندی میشوند 

 

  1. از نظر درمانی و غیر درمانی بودن
  2. از نظر کلاس فشار
  3. از نظر پوشش دهی

مناسب ترین نوع جوراب فشاری ، مدلی خواهد بود که از سیستم فشار تدریجی بهره مند است. در این سیستم بیشترین میزان فشار در انتهای اندام و دورترین نقطه از قلب و کمترین میزان فشار در بخشی از اندام که کمترین فاصله را قلب را دارد وارد خواهد شد. علت وجود این سیتم تسهیل گردش خون در اندام وجریان دادن خون از سمت انتهای اندام به سمت قلب میباشد. بسیاری از مشکلات مرتبط با مباحث واریس در ارتباط با همین اختلالات جریان خون در اندام ها بوجو می آیند.

 

جوراب های سیلیکونی دار بهترین جوراب ها 

بهترین مزیت این جوراب واریس استفاده از سیلیکون در جوراب واریس می باشد، که مانع از سر خوردن جوراب در زمان استفاده می گردد

 

کمپانی های مختلف تولید کننده جوراب های فشاری، عموما از یک استاندارد تقریبا یکسان در تقسیم بندی کلاس فشار جوراب های خود پیروی میکنند. 

 

کلاس فشار ۱ : پیشگیری و کاهش حس خستگی در پاهای دردناک 

پیشگیری از احساس خستگی و سنگینی در پای افراد با مشاغل ایستادنی و با نشستنی با مدت طولانی 

رفع ادم خفیف در مچ‌ پا زانو و پا

 

کلاس فشار ۲ : فرد دچار واریس خفیف 

پیشگیری از پیشرفت رگ های عنکبوتی و واریس حد متوسط 

پس از اسکلروتراپی برای جلوگیری از برگشت مجدد رگ های واریسی و عنکبوتی

کمک به پیشگیری از رگ های واریسی دوران بارداری 

استفاده در سفر های طولانی مدت 

 

کلاس فشار ۳ : واریس حاد 

لنف ادم شدید 

واریس شدید 

کنترل زخم های وریدی و سندرم پس از لخته 

پیشگیری از DVT

واریس | مدشار
مدشار
ارسال دیدگاه